donderdag 20 november 2014

Tussenstop bij Tullgarns Slott

In de zomer van 2008 maakten wij op weg naar TROSA een tussenstop bij TULLGARNS SLOTT. Rond tien uur 's ochtends kwamen we aan. De deuren van het paleis waren nog gesloten. Dat vonden wij niet erg, want het was niet onze bedoeling om deel te nemen aan een rondleiding. Het café was ook nog gesloten. Ook dat vonden wij niet erg, want we wilden pas koffie drinken bij MARSIPAN-GÅRDEN in Trosa. Wij wandelden een stukje door het paleispark.






Dit paleis was tot de jaren vijftig van de vorige eeuw in gebruik als zomerverblijf van de koninklijke familie. Aan het eind van de 19e eeuw en begin 20e eeuw verbleven Koning Gustaf V en Koningin Victoria er in de zomermaanden. Het lichte interieur, een mix van Rococo, Gustaviaans en Victoriaanse stijlen, had ik graag willen zien. Tijdens ons bezoek wist ik echter niet dat het zo mooi was, dat zag ik later pas op het internet. Het is jammer dat we destijds geen rondleiding hebben gedaan.






In 2008 wist ik ook nog niet dat de acteur en tv kok PER MORBERG een huis bij het paleis bewoont. In zijn keuken worden de afleveringen opgenomen voor het tv programma 'VAD BLIR DET FÖR MAT ?' (Wat eten wij?). Als acteur is hij o.a. te zien in  de film  'SÅ SOM I HIMMELEN'(AS IT IS IN HEAVEN) en  in de aflevering 'I betraktarens öga' (Kunst, kitsch en kenners) van 'FJÄLLBACKA MURDERS'.



  Printscreens: 'Vad blir det för mat' en 'Fjällbacka Murders'.

9 opmerkingen:

  1. Prachtig paleis en mooie foto's en alle films heb ik gezien.....mijn favoriet as it is in heaven...zo mooi..lieve groet Marjon

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat mooi daar en wat een bijzondere boom staat daar.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Een hele mooie lokatie, inmiddels is het al weer even geleden dat je er was. Maar het plekje zal nog minstens net zo mooi zijn als toen.

    Liefs, Ingrid

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Wat een prachtig hekwerk dat zou nou in het mini voor mijn poppenhuis geweldig zijn!
    groetjes van Marijke

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Prachtige foto's. Ik heb weer genoten!

    lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Wat een luxe om in dat paleis met zo'n prachtige omgeving te wonen. Dat uitzicht en die boom. Weet je ik denk wel eens las bomen zoals deze eens konden praten wat zouden ze veel te vertellen hebben.
    Groeten
    Marga

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Oh, wie weet komt het er komende zomer eindelijk van om weer naar Zweden te gaan... zoals het er nu uit ziet lijkt het verlof van de Stuurman na jaren weer eens in de zomer te vallen ;) De afgelopen jaren had hij steeds verlof in april, mei en juni waardoor Zweden geen optie was. Maar nu.. nu lukt dat misschien wel en dan wil ik ALLES bezoeken wat jij ons al die tijd laat zien Willy ;))!! Lieve groetjes!!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Stefanie van Villa Zeezicht, ja doen! Jullie gaan met de tent en in juli en augustus heb je dan niet van die koude nachten, maar het is natuurlijk geen garantie voor mooi weer. Tijdens onze twee zomervakanties in Zweden hebben wij meer regen gehad dan de vakanties in april, mei en september. De vakantiehuisjes in Zweden zijn trouwens ook erg leuk. Ze zijn er ook met een buitentoilet, dan hou je toch een beetje het kampeergevoel.

      Verwijderen
  8. Wat is het mooi daar Willy, nu misschien als ik volgend jaar mijn auto heb, dan kom ik jullie kant op
    Groetjes uit zweden een fijn weekeinden

    BeantwoordenVerwijderen