zondag 9 december 2012

Nordic Art in Groninger Museum

Vanaf vandaag kun je in het GRONINGER MUSEUM de tentoonstelling NORDIC ART 1880-1920 zien. Het is een overzicht van 19e en 20e eeuwse kunst uit Scandinavische landen. De focus ligt op de overgangsperiode tussen het realisme, symbolisme en het modernisme, eind 19e begin 20e eeuw. Prachtige landschappen, portretten en taferelen uit het dagelijkse plattelandsleven tonen zowel overeenkomsten als verschillen tussen de Scandinavische landen.


L.A.Ring, At the French Windows. The Artists Wife, 1897, Nat. Gall. of Denmark

Werk van de mij bekende Zweedse schilders Carl Larsson, Anders Zorn, Bruno Liljefors en August Strindberg zijn er te zien. Waar ik ook erg naar uitkijk is het werk van Anna en Michael Ancher en Marie en Peder Krøyer die deel uitmaakten van kunstenaars kolonie in het Deense Skagen. Nieuw voor mij is het werk van Wilhelm Hammershøi. Na het zien van één schilderij in onderstaande video ben ik zeer onder de indruk van deze schilder.


Vilhelm Hammershøi, Interieur met een jonge vrouw op de rug gezien, 1903-1904, Randers Kunstmuseum, Denemarken www.randerskunstmuseum.dk

Er is ook werk van Edvard Munch, Akseli Gallen Kallela, Laurits Andersen Ring, Eero Järnefelt en Ernst Josephson. Houd je van Scandinavië en kunst, dan mag je deze tentoonstelling niet missen. Tot en met 5 mei 2013 in het Groninger Museum.

Video's van RTV-Noord, waarin de voorbereidingen worden gevolgd.



Persfoto's Groninger Museum.

23 opmerkingen:

  1. Weer in het noorden van het land, net als de Zweedse kerstmarkt.

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Hans, jij, die helemaal naar Lapland reist vindt Groningen te ver?!

      Verwijderen
    2. Ja erg he :-). Ik rij bijna nooit in Nederland, veel te druk. Zelfs naar het werk met de trein.

      Verwijderen
  2. Ik heb genoten van de filmpjes Willy !
    Bedankt er komt er nog een over vrouwen !

    Fijne Zondag
    Mapi

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. @Mapi, die moet er volgens mij al zijn, maar ik kan het niet vinden.

      Verwijderen
  3. prachtig Willy, fijn dat je het onder onze aandacht brengt. Ik zou er heel graag heen gaan..

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Het staat genoteerd in mijn agenda ! Nu alleen nog een keer een gaatje vinden om de lange reis te gaan maken.....

    BeantwoordenVerwijderen
  5. wat een rust straalt er uit die schilderijen - uit een tijd zonder mobiele telefoons en laptops ...

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Hej Willy,
    Wonderful images and precious information which you do always give us with pleasures! Today's post is bringing such pleasure too!
    Thank you so very much for all!
    lieve groetjes

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Dit wordt echt weer een dagje Groningen. Lekker met de trein, museum ,beetje winkelen, lekker eten en weer naar huis.Alleen nog een dag vinden.
    Bedankt voor de tip.
    Kram
    Anje

    BeantwoordenVerwijderen
  8. Dit lijkt me een prachtige tentoonstelling en lekker in de buurt :)
    Dank voor de tip!

    Fijne avond en een lieve groet,
    Betsy
    Wolatelier DiAn

    BeantwoordenVerwijderen
  9. Hoi Willy,

    Nog even over de vorige post: die Noorse sokken vind ik zoooo mooi!!
    En dan nu over de schilderijen...vooral die laatste van die vrouw waarvan haar rug is te zien,vind ik zo inspirerend...het laat veel aan de verbeelding over..je gaat automatisch fantaseren over haar voorkant...heel erg mooi.


    fijne week,
    liefs
    Nelleke

    BeantwoordenVerwijderen
  10. Een tentoonstelling waar ik al naar uitkeek, waarschijnlijk ga ik hem komende week bezoeken en waarschijnlijk wel vaker omdat ik in de buurt woon :)

    Groetjes Joke

    BeantwoordenVerwijderen
  11. Hallo Willy, ik ga de tentoonstelling zeker zien.Mijn stiefkind woont in Groningen) Groeten Tony

    BeantwoordenVerwijderen
  12. De schilderijen zijn prachtig, een veel belovende tentoonstelling dus. In januari maar eens naar mijn zus. Fijne week, groetjes, Gerda

    BeantwoordenVerwijderen
  13. In de nieuwe dienstregeling van de ns is de reis vanuit zuid-limburg naar Groningen met een goed half uur korter geworden maar nog steeds bijna 4 uur heen en 4 uur terug. Dus geniet ik van deze tentoonstelling via internet. De moeite waard is hij in ieder geval wél!

    BeantwoordenVerwijderen
  14. Hoi Willy, zaterdag in de bijlage van het Dagblad van het Noorden ook een groot artikel met foto's. Ik heb er zo'n zin in de tentoonstelling te gaan bezoeken!

    BeantwoordenVerwijderen
  15. Daar wil ik zeker naar toe. Woon in een echte Noorse woning dus.... Wist niet dat deze tentoonstelling er is. Dank je voor de tip.
    Groet margriet

    BeantwoordenVerwijderen
  16. Leuk dat je er aandacht aan besteed!
    groetjes,

    BeantwoordenVerwijderen
  17. Mooi, die 2 schilderijen die je hier laat zien. Het lijkt me een uitdaging om die "na te maken" dmv fotogafie. Oftewel een zelfde enscenering maken en dan fotograferen.

    BeantwoordenVerwijderen
  18. Bedankt voor de tip! Kees en ik gaan donderdag voor zijn verjaardag een middagje Groningen doen en daar neem ik hem dan mee naar toe. Leuk

    BeantwoordenVerwijderen
  19. Hi, it is OK if you want to use the picture if the nice Julbock. Have a nice day and a Merry Christmas.

    BeantwoordenVerwijderen
  20. Hej!
    Wat een waardevolle serie tips over prachtige kunst! Ik zou er bijna direct voor om reizen, maar wacht nog even...
    Tack och Kram,
    Josien

    BeantwoordenVerwijderen